Tuesday, March 9, 2010

susah

sume susah...asaimen susah,kuiz susah, test susah dan serba serbi ape aku alami kalo tak dapat buat aku ckap susah...

kalo da susah aku redha tanpa usaha lebeh dan selamba cincai...

tapi...bile aku lepak2 ngan bapak aku..sayu aku...
mcm2 aku dengar cite dari die...

dari die kecik, macam mane dengan adik beradik 11 org,kene perembat pakai kayu ngan arwah atok aku yang kerja kelindan lori semate mate nak mintak yuran sekola yang waktu tu seringet due.mane tak tension, umah baru je basah dek banjir.

tibe2 aku teringat, mcm mane die sambung blaja kat upm, gaji cikgu time tu bape la sangat nak d banding cikgu sekarang.tambah belaja separuh la gaji waktu tu.nak makan kene becatu, belanja kene beringat dan paling aku sayu...beli baju raye anak2 pkai duet yayasan.

abes blaja bapak aku rajen pulak carik duet lebeh ngaja tusyen, ngaja PAC la, PINTAR MINDA la dan mcm2 la...sampai aku adik beradik dapat tengok muke bapak aku hari ahad je.

lpas tu waktu aku dajah 3 atau 4 mak aku pulak sambung blaja,lagi la tesekse aku. naseb bek bapak aku terer masak, tiap subuh kol nenek aku blaja masak hahaha.aku sendiri pon tak leh lawan mak aku,punye terer die jadi pelajar,jadi isteri, jadi ibu. balek tiap minggu mengemas, memasak, malam2 bute study wat asaimen.aku yang skang ni takde tanggungjawab pon tak serajen die.tebungkang je.men asap...

tu la ade satu mase panas je aku dengar satu ayat yang bes:"kejap je rase kan,tengok2 andak da abes belaja" kepale lu....skang bile diorang sambung belaja baru mengeluh susah tu susah ni....

tu la...bile aku piker balek...
ALLAH takkan uji hambaNYA kalo hambaNYA tak mampu.mesti ade hikmah di sebalik kejadian.
dan kalo kite susah....ade lagi umat di luar sane yang lagi susah dari kite.

No comments:

Post a Comment